Dersin Adı | Jeopolitik ve Enerji Güvenliği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SEN 503 | Güz | 3 | 0 | 3 | 7.5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Jeopolitik klasik olarak coğrafi konum içinde, bilimsel olarak devletin araştırılması olarak tanımlanmaktadır. Bir ülkenin coğrafi konumu dolayısıyla sahip olduğu askeri, siyasi ve ekonomik önemi incelenir. Bir başka deyişle bir ülkenin dış politikalarını oluştururken karşılaşabileceği enerji kaynakları, coğrafi konum, bölge, altyapı, kültür, su kaynakları gibi çeşitli coğrafi faktörlere bağlı sorunları ve bu faktörlerin arasındaki ilişkiyi inceleyen bilim dalıdır. Bu ders kapsamında ülkelerin dış politika oluşturma aracı olarak kullandıkları ulusal çıkar, güvenlik, kaynaklar, bölge üzerindeki kontrol, küreselleşmenin etkisi ve coğrafi konum kullanımı gibi başlıca kavramlar açıklanacaktır. Bu ders 19uncu yüzyılın sonlarından başlayıp günümüze kadar uzanan jeopolitik çalışmalar üzerine yoğunlaşacaktır. Ayrıca, derste enerji güvenliği kavramı ve enerji politikası oluşturmanın çağdaş tanımları üzerinde durulacaktır. Bu kapsamlı başlıkların yanı sıra, son yıllarda Rusya, Avrupa Birliği, ABD ve Türkiye, ile Orta Doğu, Kuzey Afrika, Hazar Denizi ve Akdeniz’i kapsayan birçok bölgenin ve ülkenin gündemini meşgul eden çeşitli enerji jeopolitiği ve enerji güvenliği konularına da değinilecektir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | İleri düzeydeki bu ders jeopolitik teorisini ve enerji güvenliği kavramını çeşitli ülke ve bölgelere odaklanarak detaylı bir şekilde analiz etmek ve incelemek için planlanmıştır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Jeopolitik I: Başlangıç Dönemi | Konu ile ilgili makaleler |
3 | Jeopolitik II: Soğuk Savaş Dönemi | Konu ile ilgili makaleler |
4 | Jeopolitik III: Soğuk Savaş Sonrası Dönemi | Konu ile ilgili makaleler |
5 | Küresel Enerji Profili | Konu ile ilgili makaleler |
6 | Enerji Güvenliği Kavramının Tanımı | Konu ile ilgili makaleler |
7 | Enerji Politikası Oluşturma | Konu ile ilgili makaleler |
8 | ARASINAV | |
9 | Dargeçitler ve Deniz Yolları | Konu ile ilgili makaleler |
10 | Rusya ve Gazprom’un Rolü | Konu ile ilgili makaleler |
11 | Enerji Güvenliği Açısından ABD’nin Jeopolitik Konumu | Konu ile ilgili makaleler |
12 | Avrupa Enerji Güvenliği: Zorluklar | Konu ile ilgili makaleler |
13 | Orta Doğu Enerji Politikaları | Konu ile ilgili makaleler |
14 | Hazar Denizi Bölgesi: Alternatif Enerji Üreticisi | Konu ile ilgili makaleler |
15 | Kuzey Afrika ve Akdeniz Bölgesi’nin Enerji Jeopolitiği’ndeki Yeri | Konu ile ilgili makaleler |
16 | Türk Enerji Güvenliği | Konu ile ilgili makaleler |
Ders Kitabı | Konu ile ilgili makaleler ve PowerPoint sunumlar |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 14 | 90 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 100 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 14 | 6 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | |||
Toplam | 216 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Enerji çalışmaları konusunda teorik ve kavramsal yeterliliklerin yanı sıra uygulamalı yeterlilikleri geliştirmek. | |||||
2 | Ekonomi, doğa bilimleri, siyasi bilimler, hukuk, ve sosyoloji gibi enerji çalışmalarının temel bilim dallarında teorik ve pratik bilgiyi kullanarak enerji sistemleri hakkındaki problemleri ve durumları değerlendirmek. | |||||
3 | Enerji sistemlerinde beklenmeyen çok boyutlu problemleri, birey ya da bir grup üyesi olarak sorumluluk alıp çözümlemek. | |||||
4 | Enerji politikaları ve uygulamaları arasındaki ilişkiyi yapılar, piyasalar, kurumlar, düzenler, iklim değişikliği ve çevre konularıyla eleştirel olarak değerlendirmek . | |||||
5 | Sürdürülebilir enerji kalkınmasında problemleri belirleyerek tartışmak. | |||||
6 | Uluslararası meselelerin ve jeopolitik durumun enerji üzerinde olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirerek tartışmak. | |||||
7 | Enerji sistemlerinin dayatıldığı ekonomik ve siyasi yapıyı inceleyerek tartışmak. | |||||
8 | Enerji çalışmaları literatüründe teorik ve deneysel boşlukları sorgularken orjinal tartışmalar geliştirmek. | |||||
9 | Enerji bilimleri ve sürdürülebilir enerji kalkınması alanında bilimsel araştırma yöntemleri kullanarak değişkenler olarak teorileri, senaryoları ve kavramları ölçebilen verileri toplayarak yorumlamak. | |||||
10 | Bilimsel kriterler çerçevesinde sürdürülebilir enerji ve jeopolitik konularının siyasi, ekonomik, çevresel, toplumsal ve/ya da tarihsel boyutları hakkında tez/dönem projesi hazırlamak. | |||||
11 | Enerji çalışmaları literatürünü takip edebilmek ve uluslararası akademisyenlerle iletişim kurabilmek için yabancı dil becerilerini geliştirmek. | |||||
12 | Enerji bilimleri alanında veri ve bilgiyi ileri seviyede kulllanabilmek. | |||||
13 | Enerji çalışmalarıyla ilgili veri toplama, yorumlama, yayma ve uygulama sürecinde etik, toplumsal ve bilimsel değerlere sahip olmak. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest